WAAROM HARD WERKEN NIET GENOEG IS!

Als succescoach spreek ik veel ondernemers, die het moeilijk vinden om voldoende klanten aan te trekken. Toegegeven: ze werken keihard aan het perfectioneren van een prachtige brochure, ze steken veel geld in adverteren en doen er alles aan om hun klanten te overtuigen van hun tarieven. En omdat veel van hun klanten die tarieven te hoog vinden, doen ze nog harder hun best om die tarieven te ‘verkopen’.

Ze komen terecht in een neerwaartse spiraal. Ze werken steeds harder en bereiken steeds minder resultaat.

“Dat moet toch anders kunnen”, zeg ik dan tegen zo’n radeloze ondernemer. “Jawel, maar HOE dan?”, is het gebruikelijke antwoord. Vrijwel elke ondernemer gelooft wel dat het effectiever en makkelijker kan, maar hoe dat dan in zijn werk gaat, blijft meestal een raadsel.

Gelukkig kan het ook anders!

Het is mijn ervaring, dat de mindset hierbij een cruciale rol speelt. Allereerst moet je als ondernemer inzien, dat hard werken helemaal niet tot succes hoeft te leiden.

Wanneer je bijvoorbeeld ontdekt, dat je klanten je tarieven niet of nauwelijks kunnen betalen, kun je ze nóg harder proberen te overtuigen dat je topkwaliteit levert. Je kunt ook zoveel mogelijk nieuwe klanten gaan bellen (cold calls).

Beide opties zijn tijdrovend en vermoeiend en brengen je niet verder.

Het is veel intelligenter om ANDERE klanten, dat wil zeggen de klanten die je tarieven graag willen én kunnen betalen, te gaan zoeken en vinden.

Het is met andere woorden de kunst om intelligent te ondernemen. Misschien vis je wel in de verkeerde vijver. En vissen in de verkeerde vijver kost heel veel energie, terwijl je zelden of nooit de vis vangt die je eigenlijk zoekt. Het vereist een verandering van je mindset om van vijver te veranderen.

Begin ermee om in je hoofd een plaatje te maken van de ‘ideale klant’. Niet alleen wat karakter en problematiek betreft, maar óók wat inkomensniveau betreft. Dit kan soms zelfs betekenen, dat het beter is om je klanten in een andere – duurdere of chiquere – locatie te ontvangen. Wees daar dus toe bereid, als dat nodig is…

Denk logisch na!

Ook is het essentieel om nuchter te blijven doorrekenen. Het gemiddelde percentage positieve reacties op een goede mailing is 1 tot 2 procent (!). Wanneer je dus aan 100 mensen een digitale uitnodiging stuurt voor een evenement waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn, verwacht dan hooguit 1 of 2 mensen die zich inschrijven. Niet meer en meestal ook niet minder.

Wil je dus 10 mensen voor een bijeenkomst, dan zul je 500 tot 1000 mensen uit je doelgroep moeten enthousiasmeren. En wil je er 100 in een zaal, dan zul je zo’n 5000 tot 10.000 (!) geïnteresseerde mensen een pakkende mail moeten sturen. Je raad het al: dat kost, zeker in het begin, TIJD.

Besteed je tijd daarom effectief. Bouw aan een zo groot mogelijk bestand van potentieel geïnteresseerde mensen en hou dat bestand warm. Geef geregeld een GRATIS informatieproduct weg en beloon de eerste x inschrijvingen met een leuk cadeau.

Zorg ervoor dat je doelgroep je steeds meer gaat vertrouwen. Want vertrouwen is de beste voedingsbodem voor extra klanten en extra opdrachten. Vertrouwen is de basis voor SUCCES!

TIP VANSUCCESCOACH: “Falen is succes, als we er van leren!” Malcolm Forbes

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*