SLIMME MARKETING DOE JE NIET ALLEEN:-))

Wanneer we het woord marketing opzoeken in de Van Dale luidt de omschrijving: “Het opstellen van plannen voor de vergroting of het behoud van de afzet (=hoeveelheid verkochte producten)”.

Zelf hanteer ik de volgende definitie: “Marketing is een strategie, die zorgt voor meer klanten en meer opdrachten”. Daarom is marketing een must. Het is iets dat simpelweg moet gebeuren… En als het tóch moet gebeuren, pak het dan zo slim mogelijk aan!

We zien al meteen, dat marketing een onmisbare rol speelt bij elke ondernemer. En daar zit ook het addertje onder het gras! Want marketing is een vak op zich.

Doorgaans meent een ondernemer – naast het leveren van een dienst – ook de marketing op zijn schouders te moeten nemen. In mijn werk als succescoach kom ik dit vaak tegen.

Dat is niet alleen onhandig en onnodig. Het kost ook nog eens veel tijd en energie en werkt op zijn best inefficiënt. Marketing is een discipline die je er niet “even bij kunt doen”. Toch komt het daar in de praktijk meestal op neer. Zeker bij ondernemers met een laag budget en weinig vrije tijd.

We moeten als ondernemer van het idiote idee af, dat we alles zelf moeten doen. Of erger nog: dat het onze plícht is om ALLES zelf te kunnen…

Daarom kan het een slimme zet zijn, om mensen in te huren, die de marketing voor je doen.

CREËER EEN ANDERE MINDSET!
Dat vereist een totaal andere mindset (=manier van denken en voelen) dan we in Nederland totnogtoe gewend zijn. Het vereist een optimale mindset, die succes baseert op wat je kunt en NIET op wat je (in je eigen ogen of in de ogen van je omgeving) zou moeten kunnen. Ook al kun je er helemaal niets van…

Ben je uitmuntend in marketing? Ga er dan gewoon mee door! Maar mis je de feeling of heb je er zelfs een afkeer van? Besteed het dan alsjeblieft uit!

Ik geef je nu 5 tips om een ideale marketing mindset te bereiken:

1. Wees volledig overtuigd van de kwaliteit van je product.
Dit is één van de krachtigste fundamenten van je marketing. Het is de beste instelling om ideale klanten aan te trekken en je bedrijf te transformeren in een fulltime klantmagneet.

2. Verwacht nieuwe klanten, straal dat uit en handel ernaar.
Hoe vaak gebeurt het niet, dat ondernemers grote moeite hebben met hun marketing? In plaats van een klantmagneet te creëren, proberen ze wanhopig nieuwe klanten en nieuwe opdrachten te krijgen. Deze instelling werkt averechts en stoot klanten en opdrachten juist af.

3. Vertrouw erop dat je klanten kunnen én willen betalen.
Hoe duidelijker jij de meerwaarde van je producten aan je klanten en prospects uitlegt, hoe sneller en makkelijker ze zullen betalen. Zelfs als het – in hun en in jouw ogen – relatief hoge tarieven zijn!

4. Vergeet het idee dat je alles alleen moet doen.
Ieder mens heeft andere kwaliteiten en die kun je gebruiken. Help je medemensen met je talenten en vaardigheden en laat je helpen door experts, die kunnen wat jij niet of nooit zult kunnen! Zo creëer je een win-win situatie, die het succes van je bedrijf vergroot!

5. Verbeter je diensten en ontwikkel nieuwe, nóg betere diensten.
Vraag eerlijke feedback over je diensten aan je klanten. Laat ze kennismaken met je vernieuwde of veranderde diensten, vraag wat ze ervan vinden en DOE daar wat mee! Zo blijf je groeien en trek je meer klanten aan:-)

TIP VAN SUCCESCOACH: “Leer de dingen te zien zoals ze zijn en niet zoals je dénkt of wílt dat ze zijn!” Sri Nisargadatta Maharaj

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*