NETWERK MET SUCCES (Deel 2)!

DEEL II:

In het vorige artikel werd duidelijk, dat netwerken op maat voor iedereen anders is. Dat komt omdat de wijze waarop je netwerkt, nauw samenhangt met je persoonlijkheid. In dit artikel ga ik drie basistypen bespreken: doener, denker en voeler.

Ik geef je daarnaast een aantal tips die je kunt gebruiken als ondernemer. In mijn trainingen ga we er dieper op in hoe jij als denker, voeler of doener een succesvol ondernemerschap kunt voeren. Start de denker-voeler-doener test hier! Je vragen en opmerkingen over deze test kun je mailen naar: info@succescoach.nl.

Bij de denker staat kennis centraal, bij de voeler gaat het om de sfeer en bij de doener ligt het accent op aanpakken, dus actie ondernemen. En bij de combinatietypen (voelerdenker, denkerdoener en voelerdoener) vinden we combinaties van het bovenstaande.

De 3G-methode gaat ervan uit dat je gedachten, gevoelens en gedragingen samen je succes bepalen. Wanneer je gedachten, gevoelens en gedragingen tegelijkertijd op elkaar én op je doel zijn afgestemd, kun je alles realiseren wat je wilt, als dat tenminste binnen je aangeboren mogelijkheden ligt!

Doener
Ben je bijvoorbeeld een typische doener, dan zal je gemakkelijk de handen uit de mouwen steken en al snel met je (nieuwe) netwerkcontacten aan de slag gaan. Je kunt elkaar dan het beste leren kennen door samen een klus te klaren.

Wanneer je een doener bent, dan ga je doorgaans lijnrecht op je doel af. Hierdoor loop je soms het risico om onbedoeld over iemands gevoelens heen te denderen. Want je invoelingsvermogen is meestal niet zo sterk ontwikkeld. Ook je actiegerichtheid en doortastendheid kunnen je hierbij misschien in de weg staan. Het is voor jou belangrijk om te luisteren en jezelf rustig af te stemmen op de behoeften en gevoelens van een ander mens.

Denker
Bij de echte denker gaat het mondeling en schriftelijk verwoorden van zijn gedachten vanzelf. Als netwerker is hij op zijn best wanneer hij de informatie – die hij van verschillende mensen heeft verzameld uit diverse bronnen – kan structureren. Hij doet dat het liefst met behulp van samenvattingen, tabellen, schema’s, formules en overzichten. Hij is goed in het geven van helderheid en inzicht in uiteenlopende onderwerpen.

Tijdens een intiemere ontmoeting moet hij ervoor waken dat hij niet te afstandelijk en berekenend overkomt. Dat kan hij bijvoorbeeld doen door in een gesprek af en toe bewust ontspannen stiltes te laten vallen, waarin hij alleen maar aandachtig luistert naar de ander. Zo geeft hij zijn gesprekspartner al gauw het gevoel emotioneel betrokken te zijn op een dieper niveau. Dat is prettig voor beide partijen en het creëert vanzelf een meer vriendschappelijke, intiemere band.

Voeler
De uitgesproken voelers netwerken nog weer totaal anders. Zij bezitten het vermogen om op het gevoel van hun netwerkcontacten in te spelen. Zij creëren precies die stemmingen en sferen waar de ander zich prettig bij voelt. Wanneer zij bijvoorbeeld een zakenpartner willen verleiden, weten zij precies de gevoelige snaar te raken om die ander in de juiste stemming te krijgen voor hun business plannen. Daarbij bestaat wel het gevaar dat zij in hun enthousiasme teveel in het wilde weg bezig zijn, zonder duidelijke richting of structuur.

Een van hun grootste netwerkkwaliteiten is hun vermogen om onvoorwaardelijk naar de ander te kunnen luisteren, dus zonder vooroordelen en verklaringen. En terwijl de denkers zich graag vooraf zo uitgebreid mogelijk laten informeren over de persoon die ze beter willen leren kennen, gaan de voelers meer af op de uitstraling van deze persoon.

TIP VAN SUCCESCOACH: “Karakter zonder kennis heeft vaker tot succes geleid dan kennis zonder karakter!” Cicero

Doe de GRATIS 3G-Test!
Wil je mee doen aan de test?

Dan nodig ik je graag uit om gratis mee te doen met de 3G persoonlijkheidstest. Start de denker-voeler-doener test hier!
Wil je leren om je ondernemerschapsvaardigheden te verbeteren? Vraag dan informatie over een van onze op maat gesneden trainingen. Stuur een mail naar info@succescoach.nl met je voor- en achternaam, adres, postcode, woonplaats, mailadres en telefoonnummer en het woord TRAINING. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Tot gauw!

Wie is Roeland Suylen?

Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld. Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen. In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*