LEER VAN LEGOLAND:-)

Als ondernemer wil je meer klanten. Want het hebben van meer klanten geeft je de kans om meer mensen te helpen bij het oplossen van hun problemen. Bovendien brengen meer klanten ook meer opdrachten en meer omzet. En dat maakt jou en je bedrijf succesvoller!

En met meer klanten bedoel ik in het bijzonder meer loyale klanten, de zogeheten ambassadeurs of fans (zie ook mijn Blog: http://www.succescoach.nl/blog/hoe-krijg-ik-de-fijnste-klanten/)

Veel grote bedrijven hebben een massale aanpak. Ze zijn berucht om hun onvriendelijkheid en ongedurigheid. Want een massale aanpak, in combinatie met een trage en falende logistiek, is het beste recept om frustraties en ontevreden klanten te kweken… Gelukkig geldt dit niet voor álle grote bedrijven!Sommige bedrijven weten op slimme manieren fans aan zich te binden.

Een mooi voorbeeld hiervan is Lego. Een 7 jarige jongen had al zijn spaargeld aan een Legoset uitgegeven, maar helaas ontbrak er een Legostuk. Nadat de jongen een brief aan Lego had gestuurd, met de vraag of hij een nieuw Legostuk van de firma mocht hebben, ontving hij een persoonlijke brief van de klantenservice van Lego. Behalve het verloren speelgoed kreeg hij nog meer Legofiguurtjes toegezonden. Toen zijn vader een Tweet over dit verhaal verzond, ontstond er een ‘virale marketing’ en werd het wereldnieuws. Over levenslange klantenbinding gesproken…

Een van de belangrijkste tools, waarmee je als zelfstandige een voorsprong kunt creëren op grotere ondernemingen, is je klantenservice.

Wat we van Lego kunnen leren, is het belang van een adequate en op maat gesneden klantenservice voor het creëren van fans. Dat is, juist in deze crisistijd, een MUST!

Bovendien creëer je hiermee, zoals ik al zei, een voorsprong op grotere ondernemingen.

Pak dus nu je kans en profileer je als expert op het gebied van klantgerichtheid, klanten- en klachtenservice!

MAAK VAN JE KLANTEN FANS! Ik geef je 7 tips:

1) Leer wat je moet weten over marketing en het verleiden van je klanten. Lego doet dit door handig in te spelen op hypes, zoals Harry Potter en natuurlijk de altijd actuele wargames.

2) Doe de juiste dingen en doe ze consistent. Wees voorspelbaar in de goede zin van het woord: toon je betrouwbaarheid door te doen wat je belooft en door altijd je afspraken na te komen. Zelfs als dat een keer niet uitkomt! Zo blijft Lego, ook na tientallen jaren, met als uitgangspunt de originele bouwstenen, nog altijd consistent, ook al is het dan in eindeloze variaties.

3) Blijf ‘top of mind’ bij je klanten. Bied je diensten consequent en regelmatig aan (werk zoveel mogelijk met op maat gesneden trajecten!). Lego gebruikt bijvoorbeeld de peperdure tactiek om prospects te bombarderen met fraai uitgevoerde brochures en dergelijke. Uit mijn Blogs kun je leren dat dit veel goedkoper en effectiever kan!

4) Los problemen zo goed en snel mogelijk op. Help je klanten optimaal en creëer fans voor het leven. Doe als Lego en help je klanten, alsof het om je eigen kinderen gaat..

5) Lever een uitmuntende klantenservice. Vooral als startende ondernemer is klantenservice je belangrijkste wapen. Grote ondernemingen moeten alle zeilen bijzetten om de logistieke voetangels, die het helpen van klanten nu eenmaal met zich meebrengt, zo goed mogelijk te omzeilen. Maar wat Lego lukt, lukt een zelfstandige ondernemer zeker! Door zijn adequate en uitmuntende klantenservice kan een klein bedrijf handig inspelen op actuele ontwikkelingen en zo een enorme voorsprong op zijn opponenten behalen.

6) Zoek naar raakvlakken met je klanten. Dat hoeft niet per se door dezelfde kleding te dragen. Het kan ook door (af en toe en met mate) te praten over gedeelde hobby’s, voorkeuren en interessegebieden. Ook hierbij geldt: gedeelde vreugde is dubbele vreugde en dubbele vreugde betekent meer vertrouwen in jou als ondernemer, wat vanzelf meer loyaliteit oplevert. Sluit daarom aan bij de belevingswereld van je klanten…

Speel in op de droom van je klant. De droom van het kind was het bouwen van een legowereld. Lego speelde hierop in door nog iets extra’s te geven.

7) Zorg voor een open en onbevangen geesteshouding (MINDSET!). Je klanten en prospects merken het meteen, wanneer je als dienstverlenende ondernemer (coach, trainer, supervisor of therapeut) met vooroordelen rondloopt. Ze zullen het niet snel tegen je zeggen, maar het kost je wel klanten wanneer je niet open bent. Maar wat nog erger is: de kans dat een klant zijn negatieve ervaringen doorvertelt aan prospects is vele malen groter dan de kans dat hij zijn positieve bevindingen meedeelt. De tweet van Lego werd ‘viraal’ vanwege zijn eerlijke en aansprekende karakter…

TIP VAN SUCCESCOACH: “Zonder een liefdevolle intentie blijft het succes in je leven dubieus!” Roeland Suylen

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*