IS SUCCES TOEVAL?

Wat hebben succes en toeval met elkaar te maken? Wat betekent dit voor je bedrijf en met welke mindset kun je succes creëren?

Dat zijn de vragen waar ik in dit artikel wat dieper op in wil gaan. Er bestaan vele theorieën over succes en toeval of coïncidentie. Ik zou je hiervan in dit artikel een samenvatting kunnen geven. Ik kan je ook vertellen wat ik zelf – door ondervinding, dus door vallen en opstaan – heb geleerd over dit thema.

SELECTIEVE WAARNEMING
Het onzekerheidsbeginsel van de fysicus Werner Heisenberg stelt, dat we van een subatomair “deeltje” ofwel de positie, ofwel de impuls kunnen bepalen. Welke van de twee we waarnemen hangt af van onze proefopstelling. Eenvoudig gezegd: we zien van het allerkleinste “deeltje” ofwel de plaats, ofwel de snelheid. Beide tegelijk is onmogelijk.

Dit inzicht is een mooie metafoor voor onze eígen waarneming.

We kijken allemaal door een selectief gekleurde bril, waarmee we enkel waarnemen wat we kunnen en willen zien! Toen ik een Mercedes kocht, ging ik opeens overal Mercedessen zien, die me daarvoor totaal niet waren opgevallen.

Doordat we gefocust zijn op bepaalde personen en bepaalde gebeurtenissen, komen die personen en gebeurtenissen steeds vaker op ons pad. En dat lijkt voor ons op toeval.

Zolang je je als ondernemer blijft focussen op de crisis, op je beperkingen en op je mislukkingen, wordt dat jouw werkelijkheid. Je creëert dan een werkelijkheid die niet werkt als je succesvol wilt zijn!

SOORT ZOEKT SOORT
Het gelijksoortige trekt het gelijksoortige aan. De Wet van Hahnemann (similia similibus curentur ofwel het gelijkende geneest het gelijkende) is daarvan een mooie afgeleide. We vinden dit beginsel niet alleen in de homeopathie en in de isopathie (vaccinatie is daarvan een voorbeeld), maar ook in de interacties tussen mensen.

De mensen waar je je op focust, omdat jij hen verder helpt en andersom, zullen andere mensen naar je doorverwijzen, die jou op hun beurt verder helpen en andersom. Zo groeit je succes doordat jij je focust op de juiste mensen.

Het gevolg is dat er onverwacht mensen en zaken op je pad komen, die jij niet had voorzien. Het is echter gewoon het gevolg van het bewust en onbewust creëren van je eigen werkelijkheid.

VALT HET SUCCES ONS TOE?
Succes is zelden toeval. Ik ben van mening dat je je eigen toekomst creëert. En omdat succes bestaat uit 99% transpiratie en 1% inspiratie (of 90% transpiratie en 10% inspiratie), is je toekomst grotendeels maakbaar! Je maakt in het heden op ieder moment de toekomst die je toekomt.

Het is heel bijzonder als de toekomst die je toekomt je bovendien ook nog “toevalt”. En dat is misschien minder toevallig dan je denkt!

Focus je als ondernemer (en als mens) daarom op voorspoed en succes. Want dat is een voorwaarde om je dromen waar te kunnen maken. Lees mijn boek MAAK JE DROMEN WAAR (Uitgeverij Andromeda) voor meer info.

Wil je je creatiekracht vergroten? Wil je leren hoe je een succesvollere mindset creëert? Bel dan 0522-26 12 85, of mail naar info@succescoach.nl  voor het GRATIS GROEIGESPREK van 30-40 minuten. Vermeld in elk geval je naam, adres, postcode, telefoonnummer en de code HSP1.

TIP VAN SUCCESCOACH: “Zeggen wat je weet is goed. Weten wat je zegt is beter!” Roeland Suylen

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.
Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.
In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*