HOE SCHRIJF IK EEN BOEK?

 

SCHRIJF JE EIGEN BOEK!

Ik zit hier lekker achter mijn pc te schrijven over het schrijven van een boek. Tussen de donkere wolken door glipt een straaltje zonlicht mijn kamer binnen. Zo gaat het ook met schrijven. Eerst is er niets en kom je niet verder. Dan daagt er ineens een vonkje inspiratie en kun je aan de slag.

Na het schrijven van twee boeken en een gedichtenbundel weet ik uit eigen ervaring dat een goed boek niet zomaar uit de hemel komt vallen… Als druk bezet ondernemer heb je bovendien weinig tijd naast je dagelijkse bezigheden. Toch is het schrijven van een boek een van de belangrijkste middelen om je expertpositie als ondernemer aan je doelgroep te laten zien.

Schrijven is een kunst en een kunde. In dit artikel geef ik je daarvoor een aantal stappen.

5 STAPPEN NAAR HET SCHRIJVEN VAN EEN GOED BOEK:

1) Bepaal het onderwerp
Er zijn hele boekenkasten en bibliotheken volgeschreven over het kiezen van het thema van je boek. Zelf heb ik maar twee vuistregels:
a) bepaal je doelgroep en
b) kies een onderwerp dat je doelgroep aanspreekt.

2) Schrijf zovéél mogelijk
Schrijven = schrappen. Maar om te kúnnen schrappen moet er eerst voldoende materiaal zijn. Veel schrijvers maken de fout, dat ze zichzelf al bekritiseren voordat ze iets af hebben. Wees slimmer en trap niet in die valkuil! Schrijf zoveel mogelijk woorden op en ga ze pas daarna weghalen.

3) Schrijf simpel
Wie een makkelijk onderwerp alleen met moeilijke woorden kan uitleggen, schiet het doel voorbij. Het is veel moeilijker om met makkelijke woorden een moeilijk onderwerp te verhelderen, dan andersom.

4) Laat je werk bekritiseren
Laat minimaal 5 personen van je doelgroep de ruwe en onbewerkte versie van je boek lezen. Vraag naar hun eerlijke feedback en doe daar wat mee. Het ontvangen en integreren van kritiek maakt je sterker en het is noodzakelijk om de kwaliteit van je werk te verbeteren.

5) Bedenk een pakkende titel
Soms komt de titel eerst, soms pas aan het einde. Wanneer de titel komt is minder belangrijk dan welke titel je kiest! Kies een titel die past bij je doelgroep én de meeste commentaren oproept…

TIP VAN SUCCESCOACH: “Herhaling is de vader van leren, ik herhaal: herhaling is de vader van leren!” Dwayne Michael Carter

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

6 reacties op “HOE SCHRIJF IK EEN BOEK?
  1. Lulu Wang schreef:

    Dit artikel geeft handige tips. Top!

  2. Het is natuurlijk wel een summier artikel, maar hier even wat mij opviel:
    Bij punt 1: kies wel een onderwerp dat je zelf leuk vindt, anders hou je het nooit vol om een heel boek vol te schrijven.
    Bij punt 3: schrijf simpel, maar dat is voor veel mensen nog niet zo simpel… 😉
    Bij punt 4: minimaal 5 vind ik te veel, dat duurt te lang, en iedereen ‘vindt’ iets. Ik zou zeggen max. 3.
    Bij punt 5: de meeste commentaren oproept lijkt mij niet zo’n goed uitgangspunt. De titel moet natuurlijk wel pakkend zijn en mag best commentaar oproepen, maar de meeste? Verder moet de titel (of ondertitel) vooral ook duidelijk zijn.

    • Suylen schreef:

      Dankjewel Hedwyg, voor je feedback. Dit is mijn eerste, voorlopige antwoord:
      Bij punt 1: Het spreekt vanzelf dat je alleen je hart en ziel kunt leggen in een onderwerp dat je zelf leuk vindt, want anders is het inderdaad gewoon niet te doen.
      Bij punt 3: Dit antwoord doet me denken aan de gevleugelde woorden van Johan Cruijff: “Voetballen is makkelijk, maar makkelijk voetballen is het moeilijkste wat er is!”
      Bij punt 4: 3 kan ook, maar is mijns inziens ECHT het minimale aantal. Meer [van de JUISTE feedback door de JUISTE doelgroep] is naar mijn mening nóg beter 🙂
      Bij punt 5: Wanneer de door jou gekozen titel je doelgroep aanspreekt (c.q. bij je doelgroep past) zijn veel commentaren meestal een goed teken. Anders natuurlijk niet, want dan krijg je veel nutteloze of negatieve feedback en dat is zeker niet opbouwend.

      • Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn (punt 1) zijn dat niet altijd voor anderen 😉
        Over aantal mensen die feedback geven: misschien bij eerste boek wel slim om meer mensen te vragen. Als je meer boeken het geschreven en je krijgt ervaring, wellicht minder.
        Overigens hoef je mensen ook niet je hele manuscript te laten lezen, je kunt ook specifieke hoofdstukken laten lezen. Maar net waar je behoefte aan hebt natuurlijk.

        Groeten, Hedwyg

        • Roeland schreef:

          Bedankt voor je heldere feedback. Ik ben het er helemaal mee eens en heb er op dit moment niets aan toe te voegen. Dat zal ik dan ook niet doen:-)

          Groeten, Roeland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*