HOE KRIJG IK DE FIJNSTE KLANTEN?

Dit artikel suggereert, dat er “verkeerde” of “slechte” en “juiste” of “goede” klanten bestaan. Dat klopt ergens ook wel: er is een huizenhoog verschil tussen niet-ideale of “verkeerde” klanten en ideale of “goede” klanten. Uiteraard zijn “goed” of “verkeerd” geen waardeoordelen. Het zijn aanduidingen voor het soort klanten, waarmee je als ondernemer vroeg of laat te maken krijgt.

In mijn jarenlange ervaring als ondernemer heb ik de niet-ideale klant aan den lijve leren kennen. En dat was niet altijd makkelijk! Want bij dit soort mensen haalde ik het onderste uit de kan, terwijl de resultaten meestal tegen vielen. Dat was niet goed voor deze klanten én niet goed voor mij.

Er zijn 7 kenmerken waaraan je de niet-ideale klant herkent:

  1. Iemand die wél je aandacht wil, maar niet geholpen wil worden
  2. Iemand die niet doet wat je adviseert
  3. Iemand die onophoudelijk doorzeurt over onbenulligheden
  4. Iemand die voortdurend zwelgt in zelfmedelijden
  5. Iemand die alleen maar ongenuanceerde kritiek levert op je dienst
  6. Iemand die jou eindeloos blijft wantrouwen
  7. Iemand die geen geld heeft voor je dienst

Bovendien heeft het werken met dit type klant een enorm negatief effect op je energiehuishouding.

Hoe merk je aan jezelf dat je met de verkeerde klant bezig bent? o    Het put je uit o    Het ondermijnt je goede humeur o    Je voelt tegenzin om met deze klant te werken o    De klant is chronisch ontevreden o    Je bereikt geen of te weinig resultaat

Wanneer je hier tegenaan loopt, is het noodzakelijk om je bedrijfsvoering onder de loep te nemen. Het wordt dan tijd voor een andere aanpak!

Met de volgende 4 stappen krijg je vanzelf de fijnste klanten die je wilt:

a) Omschrijf hoe je ideale klant eruit ziet Maak een treffende omschrijving van je ideale klant. Als je daar moeite mee hebt, lees dan mijn artikel BEPAAL IN 3 STAPPEN JE DOELGROEP! (http://www.succescoach.nl/blog/bepaal-je-doelgroep). Ik zou het erg op prijs stellen als je een korte reactie wilt achterlaten op mijn blog!

b) Zeg ook duidelijk met wie je niet wilt werken Om je bedrijf naar een hoger plan te tillen, is het slim om duidelijk aan te geven, met welke mensen je NIET wilt werken. Zoals je zult begrijpen, is dat voor iedereen anders. Denk bijvoorbeeld aan onverbeterlijke klagers, ontkenners, weglopers, zeurpieten of zielenpoten.

c) Geef je klanten voorafgaand aan jullie samenwerking relevante opdrachten Geef mensen informatie en opdrachten mee naar huis. Wanneer ze deze opdrachten niet nakomen, zijn het voor jou mogelijk niet de juiste klanten.

d) Ontwikkel een opvolgsysteem voor je prospects Wees meteen vanaf het begin helder over je werkwijze. Bied je klanten een traject of een stappenplan, waarmee je de beste resultaten behaalt. Geef bovendien, als het enigszins kan, een niet goed, geld terug garantie.

TIP VAN SUCCESCOACH: “Ik doe altijd dingen die ik niet kan, zodat ik ze kan leren!” Pablo Picasso

Wie is Roeland Suylen? Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*