GEEF JE KLANTEN AANDACHT!

Het valt me op, dat steeds meer ondernemers het roer omgooien in de benadering van hun klanten. Ze zijn vriendelijker, luisteren beter en nemen meer de tijd voor jou als klant. Dat moet ook wel, want door de crisis loopt de verkoop in de meeste branches flink terug. En de meeste ondernemers gaan pas nadenken als er problemen zijn met hun bedrijf…

Jammer genoeg is het dan al vaak te laat. “Als het kalf verdronken is, dempt men de put!” luidt niet voor niets het gezegde.

Toch blijft het een bijkomend voordeel van de crisis, dat veel ondernemers zich meer om hun klanten gaan bekommeren. En dat is ook de veiligste en zekerste manier om een succesvol bedrijf op te bouwen!

Dat brengt mij bij de volgende vraag:

om wat voor soort aandacht zitten je klanten te springen? Welke vorm van aandacht geeft een goede klantenbinding?

Ik geef je 6 tips om het contact met je klanten te verbeteren:

1) Neem een luisterende houding aan.
Je ziet ze wel eens tijdens netwerkbijeenkomsten: ondernemers met een vlotte babbel, altijd bezig om hun producten aan te prijzen. Ze luisteren niet écht naar jou. Erger nog: ze nemen het gesprek over en doen hun uiterste best om je iets aan te smeren. Zo onopvallend mogelijk uiteraard!

Bij onzekere mensen wil deze verkooptechniek nog wel eens wil helpen. Maar bij zelfbewuste klanten, die weten wat ze willen, werkt deze methode averechts.

Zo bereik je precies wat je NIET wilt. Je verliest meer en meer ideale klanten en raakt opgescheept met ongemotiveerde kopers, die niet loyaal zijn, maar elk moment naar je concurrenten kunnen overstappen.

2) Wees oprecht geïnteresseerd.
Het is al vaak gezegd en geschreven: klanten zijn mensen. Net als jij en ik! En mensen willen aandacht. Zoek dus uit wat iemand bezig houdt en speel daarop in. Niet met slijmgedrag of kruiperigheid, maar met OPRECHTE INTERESSE!

Vraag bijvoorbeeld door over een hobby, over een belangrijke mijlpaal in hun leven of over de kinderen.

Het is helemaal mooi, wanneer je precieze aantekeningen bijhoudt over het reilen en zeilen van je klanten…

3) Stem af op de ander.
Kijk de ander aan, maar niet te indringend. Dat kan namelijk afstoten.

Ook kun je, als dat vanzelf gaat en goed voelt, af en toe dezelfde houding aannemen als je gesprekspartner. Niet te vaak of te opvallend, want dan wordt het opdringerig en ga je potentiële klanten afstoten.

Raak je gesprekspartner af en toe even aan op arm of schouder, maar doe dat zo subtiel mogelijk.

Pas je aan het ritme en de spreeksnelheid van je gesprekspartner aan. Praat hij heel snel en gehaast, stem je er dan op af om dat tempo te benaderen. Is je gesprekspartner “zo traag als dikke stront”, laat het gesprek dan ook langzaam verlopen.

Let er wel op dat het allemaal spontaan en levensecht blijft voelen. Anders wordt het een goedkope NLP truc en daar zit níemand op te wachten…

4) Breng het probleem in kaart en zoek samen een oplossing.
In het welwillend meedenken met je klanten staat de volgende vraag centraal: wat zijn de klachten en problemen van je klant en hoe los je die op? Je klanten willen namelijk gewoon zo goed mogelijk geholpen worden.

En wanneer je klant daarbij het gevoel heeft dat je SAMEN met hem zijn probleem oplost, ben je hard op weg om een LOYALE klant te kweken…

5) Wees vriendelijk.
Een vriendelijk woord en een aardige glimlach zijn goud waard, omdat mensen sociale wezens zijn! Ook verhoog je hierdoor je geloofwaardigheid, waardoor je betrouwbaarder én aantrekkelijker wordt voor je klanten.

Zeker in combinatie met de andere tips:-)

6) Wees enthousiast!
Het woord enthousiasme betekent letterlijk: “komend van God”. Nu ben ik niet Bijbelvast en zeker geen Schriftgeleerde, maar één ding weet ik wel: enthousiasme werkt aanstekelijk.

Wie enthousiast is, sleept mensen met zich mee en krijgt een enorme boost van positieve energie, die op anderen overslaat. En zeg nou zelf: wie wil er géén energieboost?

TIP VAN SUCCESCOACH: “Angsten zijn niets meer dan een bewustzijnstoestand!” Napoleon Hill

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*