DELEGEREN KUN JE LEREN!

DOE ALLEEN WAARIN JE GOED BENT!

Doe niet als Kurt, de alleskunner…

Hij kwam uit Bremen (Duitsland). Zijn naam was letterlijk en figuurlijk kort: Kurt. Hij was al 10 jaar de eigenaar van een eenmansbedrijf als marketeer. Op zijn visitekaartjes en op zijn website stond hij trots te boek als directeur.

Via via kwam hij bij mij terecht, omdat zijn bedrijfje de laatste jaren minder winst maakte dan daarvoor. Volgens hem was dat te wijten aan de crisis. Ik vroeg hem naar zijn eigen aandeel in de winstderving en hij raakte licht geïrriteerd. Met horten en stoten gaf hij toe dat het hem teveel werd om alles zelf te moeten doen.

“Alles komt op mij neer en er is niemand die me helpt!”, verzuchtte hij ontdaan. “De administratie, de boekhouding, het werven van nieuwe klanten, het opzetten en updaten van online en offline marketingstrategieën, enzovoorts. En dan ook nog genoeg tijd en energie vrijmaken voor mijn bestaande klanten om topkwaliteit te blijven garanderen. Ik ben er moe van!” Ik zag tranen opdoemen in zijn ooghoeken..

Ik vroeg hem wat hij van mij verwachtte. Hij zei dat ik hem moest helpen om de neerwaartse spiraal van keihard werken en weinig verdienen, te doorbreken.

VOORWAARDEN VOOR SUCCES
Kurt’s probleem was dat hij alles dacht te kunnen en moeten doen. Om een rendabel bedrijf te voeren miste hij twee belangrijke voorwaarden:
• Het voeren van slimme marketingstrategieën
• De kunst verstaan van de juiste gespreks- en verkoopvaardigheden

Kurt was een harde werker die zich overal mee bemoeide, omdat hij het allemaal beter dacht te weten. Hij had een universitaire opleiding als bedrijfseconoom en overrulede zijn klanten met ingewikkelde vaktermen.
Ik legde hem uit dat elk mens maar een paar dingen erg goed kan. De rest moet hij uitbesteden aan anderen, die daar beter in zijn. “Jawohl, maar dat kost fiehl geld!”, sputterde Kurt in zijn allerbeste Nederduits.

Ik noemde het voorbeeld van een bakker die behalve brood ook vlees verkoopt. Een bakker moet zich specialiseren in alles wat met brood te maken heeft. Niet in slachten of in vlees. Bakkers die vlees of vis verkopen, zíjn vlees noch vis. Daar kun je als klant niks mee.
Kurt begreep mijn hint. “Hoe muss ik dat dan toen?”, vroeg hij vertwijfeld. Ik maakte hem duidelijk dat je als ondernemer ALLES moet delegeren wat je niet zelf kunt, wat teveel tijd of geld kost en wat geen prioriteit heeft. Doe je dat niet, dan ben je teveel tijd kwijt met onbenullige zaken. En dat gaat ten koste van je succes en van de netto winst van je onderneming. “Kurt, et müss kurter”, grapte ik plagend. Hij kon mijn grap nog net waarderen.

Er zijn drie dingen die je niet mag vergeten als je succesvol wilt delegeren:
1. Delegeer alles wat je niet goed kunt aan anderen, die daar uitmuntend in zijn.
2. Delegeer NOOIT je belangrijkste kerntaken. Laat dat, waarin jij uitmuntend bent, nooit door iemand anders doen!
3. Zorg ervoor, dat je niet teveel delegeert! Er zijn ondernemers die letterlijk alles uitbesteden, zelfs hun primaire verantwoordelijkheden. Dat kan een tijdlang schijnbaar goed gaan, maar vroeg of laat snij je je daar gigantisch mee in de vingers…

Na onze sessie is Kurt een team van marketeers om zich heen gaan verzamelen, om effectiever te kunnen werken, bijvoorbeeld voor het voeren van salesgesprekkken en het verrichten van tijdrovende hand en spandiensten.
Ik heb hem persoonlijk begeleid bij het uitselecteren van de allerbeste marketeers. Want een team bouwen is één ding, maar een team bouwen van toptalenten is iets heel anders.

DOE ALLEEN WAT JE ÉCHT MOET DOEN (voor topresultaat) EN DELEGEER DE REST!

Wil je de juiste mindset creëren voor het samenstellen van een perfect team? Lees dan mijn boek MAAK JE DROMEN WAAR (Uitgeverij Andromeda).

TIP VAN SUCCESCOACH: “Het is krankzinnig om dezelfde dingen steeds op dezelfde wijze te blijven doen en tóch andere resultaten te verwachten!” Albert Einstein

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld.

Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen.

In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*