BEPAAL IN 3 STAPPEN JE DOELGROEP!

De meeste ondernemers kiezen een veel te brede doelgroep. Want veel ondernemers zijn zó enthousiast over hun dienst of product, dat ze er iedereen mee willen helpen.

Denk jij er ook zo over, dan maak je al meteen de eerste denkfout. Want als je alles wilt zijn voor iedereen, wordt je niets voor niemand… 

Er zijn 5 redenen waarom het niet slim is om een brede doelgroep te kiezen:
1) het is te duur
2) het is tijdrovend en uitputtend
3) het gaat ten koste van de kwaliteit die je levert
4) je verliest je focus en raakt versplinterd
5) je creëert ontevreden klanten

Je kunt je doelgroep bepalen in drie stappen:

I. Bepaal je meerwaarde!
Hiervoor moet je eerst drie algemene vragen beantwoorden:
a) welke problemen los ik op met mijn product?
b) welke mensen hebben last van deze problemen?
c) welke mensen wil ik het liefste helpen met mijn product?

Als ondernemer moet je weten, hoe je ideale doelgroep eruit ziet.

Je ideale doelgroep (niche of nichemarkt) zijn de mensen, die het grootste voordeel hebben van je product.

Waarom?

Omdat jij hun problemen oplost, zoals alleen jíj dat kunt! En zolang je ‘concullega’s’ daartoe niet in staat zijn, krijg jíj de klanten en opdrachten en heb je geen last van ‘concurrentie’. Het is dus essentieel om je positief te onderscheiden van je ‘concullega’s’. En dat kan alleen wanneer de klant zich volledig herkent in jouw product.

Het begint er dus mee, dat je je ideale klanten beter gaat begrijpen. Daarvoor moet je ze eerst in kaart brengen!

II. Beschrijf je ideale klanten!
1. Hoeveel verdienen ze?
2. Wat is hun opleidingsniveau?
3. Hoe gaan ze gekleed?
4. Hoe jong of oud zijn ze?
5. Zijn het mannen en/of vrouwen?
6. Wat is hun woonplaats?
7. Wat zijn hun hobby’s en interesses?
8. Welke beurzen en evenementen bezoeken ze?
9. In welke auto’s rijden ze?
10. Welke karaktertrekken hebben ze?

III. Maak het concreet!
Heb je de bovenstaande vragen allemaal beantwoord? Mooi, dan kun je de derde en laatste stap zetten bij het bepalen van de juiste doelgroep en het kiezen van je niche. Want pas als je weet wélke prospects en klanten tot je favoriete doelgroep behoren, kun je ze ook daadwerkelijk gaan benaderen. “If you can’t define them, you can’t find them!” (“Als je ze niet kent, kun je ze ook niet vinden!”) is een bekende marketingregel; die altijd en overal opgaat. Zeker in de huidige crisistijd…

Omgekeerd is het natuurlijk ook nodig dat je prospects jou kunnen vinden! En daarbij is het handig om herkenbaar te zijn. In plaats van jezelf te omschrijven als “Ik ben een coach”, is het bijvoorbeeld veel effectiever om jezelf te omschrijven als ”Ik help Zelfstandige Professionals (of ZZP’ers) om meer klanten en meer omzet te maken!”.

TIP VAN SUCCESCOACH: “Om te slagen, moet je verlangen naar succes groter zijn dan je angst om te falen.”  Bill Cosby

GRATIS 3G-test!
Onderzoek heeft een duidelijke relatie aangetoond tussen je ondernemersstijl, je bedrijfsbeleid en je succes. Meer weten? Doe NU de GRATIS test: http://www.succescoach.nl/3gtest.

Wie is Roeland Suylen?
Roeland Suylen helpt ondernemers om hun dromen waar te maken, zodat ze meer klanten en meer omzet bereiken. In zijn werk viel hem op dat veel mensen moeite hebben om hun dromen waar te maken. Daarom heeft hij de 3G-methode ontwikkeld. Als succescoach heeft hij met topsporters en topondernemers gewerkt en 8 succesprincipes ontdekt. Deze principes kunnen, in combinatie met de 3G-methode, overal worden toegepast om een succesvolle onderneming op te bouwen. In 2009 won Roeland met zijn onderneming de DoDo Award ter waarde van €10.000,- en een innovatievoucher van SenterNovem ter waarde van €2000,-. Roeland Suylen is de auteur van ‘De essentie van spiritualiteit’ en ‘Maak je dromen waar’.

© Roeland Suylen, www.succescoach.nl. Alle rechten voorbehouden.

handtekening

2 reacties op “BEPAAL IN 3 STAPPEN JE DOELGROEP!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*